Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

Ατελείωτε Gustav


Σε κάποιες αγγλόφωνες εφημερίδες της ημεδαπής, που και που δημοσιεύονται λίβελλοι για το έλλειμμα ζωοφιλίας των 'those Greeks'. Το θέμα της επιστολής μπορεί να είναι κάποιος γάιδαρος που βρέθηκε να γκαρίζει μόνος του σε χορτολιβαδική έκταση από κάποιον περιηγητή με γαλότσες, ή μια πραγματική περίπτωση κακοποίησης ζώου από τον ιδιοκτήτη του.

Παρά το γεγονός ότι καμιά φορά οι επισημάνσεις είναι σοβαρές, αρκετές από τις επιστολές γίνονται εφαλτήριο για την απαξιωτική περιγραφή των ιθαγενών. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η πρώτη παράγραφος περιγράφει, με το τρεμάμενο χέρι και τα ροδαλά μάγουλα της οργής, το περιστατικό πραγματικής η φαντασιακής κακοποίησης. Στις υπόλοιπες εξαπολύεται το υγρό πυρ της υστερίας κατά παντός Greek, κυρίως για το γεγονός ότι δεν φρόντισαν ώστε να αποφευχθεί το αποτρόπαιο θέαμα. Καθ'οδόν, και ενώ υποτίθεται ότι η επιστολή είναι κυρίως ζωοφιλικού περιεχομένου, εμφανίζονται και άλλες αναφορές που σε διαφορετικά συμφραζόμενα θα μπορούσαν, με κριτήρια μετα-αποικιοκρατικής πολιτικής ορθότητας, να θεωρηθούν ρατσιστικές. Ή έστω, ειδιστικές. Ή, τέλος πάντων, κάτι σε -κες.

Ο θυμός όσων θεωρούν ότι ένα από τα μεγαλύτερα εγκλήματα είναι το ενθουσιώδες χειροκρότημα με σφύριγμα τσοπάνη στη μέση μιας συμφωνίας του Mahler, συνήθως επισκιάζει οτιδήποτε άλλο, ενδεχομένως και ορθό. Το ένα πρόβλημα είναι η γενίκευση, ίσως προϊόν παθητικής επιθετικότητας από ανθρώπους που αναζητούν τον αυθεντικό βίο σε χώρες με γραφικά υποδεέστερο πολιτισμικό δείκτη.

Το άλλο είναι ότι η ηθικολογία αυτού του τύπου συχνά φαίνεται σαν να είναι περισσότερο αποτέλεσμα ηθικής δυσαρέσκειας, ο θυμός κάποιου που τον ανάγκασαν να αντικρίσει το ηθικά μεμπτό. Αυτό ίσως εξηγεί το ότι σε πολλές χώρες του ζωοφιλικού διαφωτισμού, η πάγια πολιτική για τα αδέσποτα είναι η ευθανασία, όπως αποκαλείται, η οποία για κάποιο λόγο σερβίρεται και ως μάθημα ορθής συμπεριφοράς προς τα ζώα. Η ηθική αγανάκτηση, ακόμα και σε ό,τι αφορά τα αδέσποτα δίποδα, συχνά προέρχεται από χώρες που η δρακόντεια νομοθεσία φροντίζει να μη χρειαστεί καν να τεθεί το ηθικά και συναισθηματικά ενοχλητικό ζήτημα των συνθηκών διαβίωσης.

φ Old Book Illustrations

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου